Oma; Openstaan, Meeleven, Aandacht

Ik had een hele lieve Oma. Mijn ouders namen haar overal mee naar toe. Ze bleef nooit thuis. De schat is allang dood en ik mis haar nog regelmatig.
Ik verlang nog wel eens naar de dagen dat ik als puber aan mijn oma altijd mijn geheimen kon vertellen. Ze nam altijd de tijd om naar mij te luisteren. Ze beschaamde nooit mijn vertrouwen. Als ik mijn verhaal had gedaan, vroeg ze me vaak nog wat dingetjes.“Kind zei ze dan na mijn emotionele verhaal:“Vind je het een leuke jongen? Is hij lief en doet hij voorzichtig?” Tenslotte zei ze dan:“Jij bent hartstikke verliefd.” Ik ging, na een dikke knuffel, dan altijd vrolijk, vol energie weer verder met mijn puberleventje.

De tijd raasde door en ik ben volwassen geworden. Ik heb met diverse ondernemers en leidinggevenden gewerkt. Wat mij daarbij opviel is dat ze richting hun medewerkers snel met een oordeel, mening of advies klaar staan. Dat weten ze vaak zo krachtig te brengen dat niemand hen nog tegen durft te spreken. De op procedures gerichte manager heeft vaak een sterke eigen mening waar hij/zij moeilijk van is af te brengen. De mensgerichte leidinggevende komt vaak met goed bedoelde adviezen, maar is hevig teleurgesteld als je die niet onverkort opvolgt. Ik mis daarbij de sfeer van vrolijkheid en opgewektheid, die ik bij mijn Oma vroeger ervaarde.

Ik weet uit eigen ervaring dat je een bestendig en duurzaam resultaat bereikt, door mensen vertrouwen en ruimte te geven. Door ze te betrekken bij de ontwikkeling van je organisatie.
De huidige medewerker vraagt verbindend leiderschap. Door te luisteren maak je kennis met het beste wat ze in zich hebben. Door samen te vatten wat je mensen jou hebben toevertrouwd, maak je verbinding en creëer je diepgang. En met doorvragen neem je de mensen serieus en stimuleer je de betrokkenheid.
Het effect is, net als ik bij mijn oma: opgewektheid, energie en vertrouwen.
Mijn Oma!! Ik associeer haar met wat nu belangrijk is: een duurzame wereld die kan worden beschreven als gezond, veilig, sociaal, liefdevol en zorgzaam.
Neem vaker je Oma mee in je gesprekken: Openstaan, Meeleven, Aandacht…

Henriette Heijne

Geef een reactie

